poniedziałek, 26 marca 2012

Hitler w reklamie szamponu Biomen

© Ivan Straka - Fotolia.com

Adolf Hitler stał się gwiazdą najnowszej reklamy tureckiej firmy Biofirm.  W swoim ekspresyjnym przemówieniu, jeden z największych zbrodniarzy w historii, zachęca do kupna... szamponu. Szamponu, który jest przeznaczony dla mężczyzn. I tylko dla nich. 



Skoro mężczyźni nie noszą damskich fatałaszków, nie powinni również używać babskich szamponów. Oto oryginalna treść hitlerowskiego uzasadnienia wyższości męskiego szamponu nad damskim: “If you are not wearing female clothes, do not use shampoo for women. Here it is. If you are a man, you have to use this shampoo. Real men use it.”

Hitler został zdubbingowany w języku tureckim, czarno-biały przekaz został opatrzony napisami w języku niemieckim (później przetłumaczono je na angielski). Stylizacja miała przypominać historycznie prawdziwe przemówienia Führera.

Reklama, rzecz jasna, wywołała protesty. Jak się okazało rabin Turcji - Isaac Halevy już jakiś czas temu apelował o zaprzestanie emitowania tej reklamy w mediach. Bezskutecznie. Rabin podkreślał, że posługiwanie się wizerunkiem Hitlera w celach komercyjnych jest niedopuszczalne. Przedstawiciel amerykańskiej Ligi Przeciwko Zniesławieniu - Abraham Foxman  dodaje:

"Używanie wizerunku Hitlera, który jest odpowiedzialny za śmierć sześciu milionów Żydów i milionów innych ludzi w trakcie Holokaustu, do reklamowania szamponu jest po prostu obrzydliwe". Firma kosmetyczna Biota Laboratories odmówiła usunięcia reklamy powołując się na jej humorystyczny wydźwięk... Tureccy Żydzi są oburzeni.

Nie jest to pierwszy przypadek próby wylansowania się na machinie zbrodni i jej przywódcach. Podobno fitness-club w Dubaju reklamował się zdjęciem z obozu Auschwitz, opatrzonym sloganem: "Pożegnaj się z kaloriami!".

W tym konkretnym przypadku reklamy szamponu The DailyMail przypomina o tureckiej historii fascynacji Hitlerem - "Main Kampft" był tam bestselerem 2005 roku...

2 komentarze:

  1. I tu mi się przypomina Oświęcim - Legoland. Libera co prawda macha sztandarem sztuki wysokiej, tureccy spece od reklamy zaś tylko niskiej reklamy, ale jednak wykorzystanie pozostaje wykorzystaniem.

    Zaiste czarny humor przejawiają tureccy pomysłodawcy reklamy szamponu, posługujac się podobizną Hitlera, zważywszy fakt, że jedną z głównych "działalności gospodarczych" obozów zagłady było pozyskiwanie włosów skazanych na zagladę, nie tylko Żydów, na cele przemysłowe, np. produkcję materacy.
    Ludzka głupota, cynizm naprawdę nie zna granic.

    OdpowiedzUsuń
  2. To mnie się Hitrer w połączeniu z szamponem kojarzy z zabójczym (gazowym) prysznicem - tym, na który byli kierowani niezdolni do pracy więźniowie. Można mieć różne poczucie humoru, ale kiedy w grę wchodzą historyczne fakty, ciężko jest się uśmiechać.

    OdpowiedzUsuń