piątek, 2 grudnia 2011

BENETTON PRZECIWKO NIENAWIŚCI - UNHATE

BENETTON - "afirmacja czystego, ludzkiego uczucia" lub "czysta obraza uczuć religijnych"

Benetton - włoska firma produkująca odzież - po raz kolejny zaskoczyła. Marka zawsze wypowiadała się na  ważne, acz kontrowersyjne tematy społeczno-kulturowe. Wcześniej mieliśmy kontrowersyjne billboardy (projekty autorstwa Oliviero Toscaniego opatrzone logiem marki - United Colors of Benetton) z umierającym na AIDS mężczyzną, z kompozycją kadru i postaci na kształt piety, z kwestiami rasizmu - trzy serca opisane kolorami skóry, z aspektami homoseksualnymi, z tolerancją, głodem na świecie itp. Skandal wywołało zdjęcie całującej się z księdzem zakonnicy.





Tym razem w ramach Kampanii Przeciwko Nienawiści “Unhate”  przedstawiono (zmontowane) fotografie znanych osobistości o skrajnie odmiennych poglądach. Papież Benedykt XVI całuje imama meczetu Al -Azhar w Kairze Ahmeda Mohameda el-Tayeba. (Watykanu szybko zaprotestował i zdjęcia musiały zostały wycofane z kampanii.)  Premier Izraela Benjamin Netanyahu wymienia płyny ustrojowe z liderem Autonomii Palestyńskiej Mahmudem Abbasą. Pprezydent USA Barack Obama całuje przywódcę Chin Hu Jintao. Kolejna odsłona "buziaków" dotyczy prezydenta Francji Nicolasa Sarkozy'ego i kanclerz Niemiec Angeli Merkel. Na potrzeby kampanii - oprócz plakatów - wyprodukowano także video zrealizowane przez francuskiego reżysera - Laurenta Chaneza - będzie się ono pojawiało przed seansami w kinach.



Celem kampanii jest "zwalczanie nienawiści w każdej jej formie" - stąd firma długo nie protestowała przed usunięciem fotomontażu z Benedyktem XVI. Swoją drogą - znając motyw przewodni, który przyświecał kampanii, zdjęcie, w moim odczuciu, obrazoburcze nie było. Rzecznik Watykanu jednak stwierdził, że instrumentalne wykorzystanie papieża jest złe i należy z tego typ praktykami walczyć. Znając hasło przyświecające akcji należy na to spojrzeć inaczej - pewne postacie funkcjonują w świadomości społecznej niczym symbole. Nie chodziło przecież o Ratzingera a o głowę kościoła katolickiego. A sama fotografia miała postulować zażegnanie sporów, porozumienie interkulturowe i wyznaniowe, tolerancję i otwartość. Kampania ma krzewić pokój na świecie i zachęcać do międzyludzkiej współpracy, współpracy nie ograniczonej barierami geograficznymi, ideologicznymi, językowymi czy wyznaniowymi.


rzecznik Watykanu ksiądz Federico Lombardi oświadczył: „Należy wyrazić zdecydowany protest przeciwko niedopuszczalnemu wykorzystaniu wizerunku papieża, zmanipulowanemu i instrumentalnie użytemu”.
celem tej kampanii jest wyłącznie zwalczanie nienawiści w każdej jej formie"
celem tej kampanii jest wyłącznie zwalczanie nienawiści w każdej jej formie
celem tej kampanii jest wyłącznie zwalczanie nienawiści w każdej jej formie
"Podczas gdy globalna miłość jest wciąż utopią, choć jest wartością, zachęta do tego, by nie nienawidzić, by zwalczać kulturę nienawiści jest ambitnym, lecz realistycznym celem" - oświadczyła firma Benetton w wydanym komunikacie
rzecznik Watykanu ksiądz Federico Lombardi oświadczył: „Należy wyrazić zdecydowany protest przeciwko niedopuszczalnemu wykorzystaniu wizerunku papieża, zmanipulowanemu i instrumentalnie użytemu”.
W ramach akcji można przesłać własne całuśne foto na "ścianę pocałunków" tutaj.

Polscy internauci wykorzystali pomysł na fotomontaż  - Kaczyńskiego który całuje Grodzką - video do obejrzenia tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz