czwartek, 10 listopada 2011

Dziecko w reklamie

© Denys Kurbatov - Fotolia.com
M.in. reklama sprawiła, że wytworzyliśmy sobie obraz "stereotypowego dziecka" dzisiejszych czasów. Kiedyś istniał prosty podział związany z płcią: chłopiec był aktywny i zajmował się "męskimi sprawami", łaził po drzewach, kopał doły, taplał w błocie, grał w piłkę  - i brudził przy tych wszystkich czynnościach niemiłosiernie. Dziewczynka jako "mini-kura domowa" była statyczna - siedziała w ślicznym, wyprasowanym, jaśniutkim ubranku (zazwyczaj sukience), zajmowała się głaskaniem kotka lub tuleniem pieska, pomagała mamie w kuchni, szyła i bawiła się lalkami na dywanie w salonie lub swoim różowym pokoiku na poddaszu. Wiele się od tego czasu zmieniło...



Dawniej Disney kojarzył się tylko z dobranockowymi seriami dla dzieci, później z pełnometrażowymi bajkami: Śpiącą Królewną, Królem Lwem, Zakichanym Kundlem i Kopciuszkiem. Wszystkie kreowane światy były magiczne, wabiły młodego widza (i jego rodziców) przed ekran telewizora i na ok. 60 minut wprawiały ich w stan zdumienia, który stopniowo przeradzał się w fascynację. Dzisiaj Syrenka Arielka musiała ustąpić miejsca Hannie Montanie...


Sesja dla „Vanity Fair” z udziałem nagiej 15-latki (Miley Cyrus) wywołał niemały skandal. Odtwórczyni tytułowej roli "Hannah Montana" została przedstawiona jako obiekt seksualny - siedząca, ze zmierzwionymi mokrymi włosami i zasłaniająca się prześcieradłem. Po tych (i wielu innych, o których już kiedyś pisałam) kontrowersjach przyszedł czas kolejną niestosowną reklamę. Tym razem nie związaną z Disneyem i baśniową poetyką. Reklama perfum Marca Jacobsa został wycofana przez Advertising Standards Authority (brytyjską organizację do spraw etyki reklamy). Aktorka Dakota Fanning (17 lat) zachęca do kupna perfum "Oh Lola" siedząc na podłodze i prezentując (miedzy nogami) dużą butelkę perfum. Etyka reklamy zakazuje prezentowania osób poniżej 16 roku życia w sposób dwuznaczny. Tym razem dziewczyna odpowiedni pułap wiekowy osiągnęła, jednak jej dziewczęcość sugeruje, że mamy do czynienia z osobą o wiele młodszą...    

2 komentarze:

  1. niby walczy się ze stereotypami, niby walczy się o prawa i dobro dzieci, ale to nie prawda. Wszyscy walczą o kasę! i Dakota Fanning, i firma produkująca perfumy i producenci reklamy zgarnęli za to grubą forsę.

    OdpowiedzUsuń
  2. To prawda, a przy okazji wszyscy wiemy, że najlepszą reklamową dźwignią handlu jest skandal.

    OdpowiedzUsuń