czwartek, 21 kwietnia 2011

Edutainment w rzeczywistości popkulturowej

Ulica Sezamkowa (źródło)

Postacie z Ulicy Sezamkowej - Bert, Ernie, Kermit, Ciasteczkowy Potwór, Wielki Ptak, Oskar czy Elmo - na stałe weszły do kanonu popkultury, a sam program jest jednym z najbardziej znanych i rozpoznawalnych programów Edutainment, który doskonale spełnia funkcję nauki poprzez 
zabawę.



 

Dwa lata temu świętowano jego 40-te urodziny. Program do dnia dzisiejszego miał aż 39 sezonów, co daje łącznie 4,186 odcinków. Jego premiera miała miejsce 10 listopada 1969 w sieci National Education Television, a obecnie show doczekało się 20 wersji językowych.







Jim Henson stworzył oryginalne kukiełki - muppety, a psychologowie dziecięcy zadbali, by zachowania tych bohaterów dopasowane były do różnych grup wiekowych. Również zainteresowania, pytania, troski i obawy kukiełek zostały dostosowane do poszczególnych etapów rozwoju dziecka tak, by każdy - nawet najmłodszy widz miał się z kim utożsamić. Program - jako kombinacja animacji i scen fabularnych - miał na celu edukację odbiorców w wieku przedszkolnym, którzy wraz z mappetami poznawali literki, liczby oraz figury geometryczne. Uczył również tolerancji i otwartości na różnorodność (czy nawet "inność") - pomijając, że w programie często brali udział aktorzy o różnych kolorach skóry, niepełnosprawni, dzieci, nastolatkowie, dorośli czy osoby starsze - to sama "konstrukcja mapetów" nie była neutralna (czyt. "wtapiająca się w tło") - postacie są kolorowe, różnokształtne, jedne mniej - inne bardziej potworowate, więc dziecko nie postrzega ich w kategoriach mniej lub bardziej ludzkich. 


Format Ulicy Sezamkowej wykorzystuje reklamową specyfikę - krótkie  (najwyżej kilkuminutowe) sceny charakteryzują się wysoką dynamiką, przykuwają uwagę dziecka i na długo pozostają w jego pamięci, co sprzyja procesowi uczenia się. Skoncentrowanie na zabawie sprawia, że dziecko "uczy się mimochodem" - to również wywiedzione zostało z reklamy, która działa na nas najbardziej wtedy, gdy się na niej nie skupiamy. Paradoksalnie - im bardziej rozproszona uwaga, tym więcej przyswajamy z przekazu. 



Show nasycone jest również humorystycznymi smaczkami, które zachęcają rodziców do "współuczestnictwa w nauce". By przyciągnąć dorosłych przed telewizory Sesame Workshop (który zarabia grube pieniądze na sprzedaży licencji wizerunkowych) stworzył parodię reklamy Old Spice, z Groverem w roli głównej, promującą program - w ciągu pierwszych pięciu dni emisji na YouTubie miała 2,6 mln odsłon.

Wersja oryginalna:
Parodia:
 


Zobacz również - Bert is Evil!

1 komentarz:

  1. Czy Ernie i Bert są gejami?

    Widzowie chcieli ślubu pary homoseksualistów, więc twórcy Ulicy Sezamkowej musieli zareagować.

    Ernie i Bert są "najlepszymi przyjaciółmi" i zostali stworzeni, by "nauczyć przedszkolaków, że można być najlepszym przyjacielem osoby, od której bardzo się różnimy". Więcej:

    http://www.wprost.pl/ar/257237/Tworcy-Ulicy-Sezamkowej-Ernie-i-Bert-nie-sa-gejami/

    OdpowiedzUsuń