czwartek, 24 lutego 2011

SURREALIZM cz. VI - podsumowanie

WWF - Stop climate change
before it changes you
Surrealizm w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju komunikatu reklamowego, zaproponował nasycenie go elementami fantazji a przez to pozostawił (przynajmniej pozorną) swobodę interpretacyjną odbiorcy. Sprawił, że przedmioty codziennego użytku zostały wykorzystane jako narzędzia perswazji. Dzięki niemu zaczęto kojarzyć wyroby masowej produkcji ze sferą sztuki nowoczesnej. Działania surrealistów mają kulminację właśnie w reklamie – wyobraźnia zostaje wywyższona a przekazy reklamowe odwołują się do podświadomości odbiorcy. 




Irracjonalne skojarzenia stają się atutem, zadaniem odbiorcy nie jest zrozumienie a zapamiętanie i skojarzenie danego obrazu z marką. Okazuje się, że w świecie, w którym jesteśmy zewsząd bombardowani reklamami, im bardziej dziwaczna forma przekazu, im bardziej zaburzony ciąg przyczynowo - skutkowy i im luźniejsze skojarzenia, tym większa szansa na zapamiętanie go. Reklamowe podpisy, wzorując się na tytułach obrazów, odsyłają daleko od wizerunku przedmiotu. 

Volkswagen BlueMotion - Absurdly Low Consumption
Dzięki słowu nawet najbanalniejsze przedmioty mogą zostać osadzone w innym kontekście. W środowisku kreatorów reklam już w latach dwudziestych wytworzyło się (…) przekonanie, że ich działalność w istocie jest tożsama z kreacją artystyczną. W pewnym stopniu przyczynili się do tego sami nadrealiści, którzy oprócz zajmowania się twórczością własną projektowali także druki komercyjne, witryny sklepowe itp.[1] Tym sposobem działalność związana z projektowaniem reklam została wzniesiona do rangi sztuki.



[1] A. Kisielewski, Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, s. 71.

1 komentarz:

  1. Link exchange is nothing еlse but it is onlу placing
    the other peгsοn's web site link on your page at appropriate place and other person will also do same in support of you.

    My web site :: Payday Loans
    Also visit my blog ... Online Payday oan

    OdpowiedzUsuń