środa, 9 lutego 2011

Czerpanie radości ze sprzątania za sprawą Valium

Reklama Valium z  1970
Jeszcze nie tak dawno temu rola kobiety była bardzo sprecyzowana i ograniczała się do tzw. prac domowych. Mężczyźni oceniani byli po rodzaju wykonywanej pracy i zarobkach - ich żony po czystości w domu i umiejętnościach kulinarnych. Idealna kobieta miała "robić swoje", "znać swoje miejsce" i najlepiej "się nie odzywać". 


reklama w American Journal of Psychiatry, 1965

Tysiące gospodyń domowych postanowiło uporać się ze stresem towarzyszącym codziennym zmaganiom z kurzem, gotowaniem, ogrodnictwem, macierzyństwem za sprawą... leków uspokajających! Valium stało się najpopularniejszym środkiem lat 60-tych i 70-tych. Stany lękowe, zdenerwowanie, stres dnia codziennego, przemęczenie - to wszystko mijało za sprawą magicznej pigułki. Diazepam stał się najlepszym przyjacielem "wyluzowanej" brytyjskiej gospodyni domowej, która radziła sobie ze wszystkim. Pod koniec lat 60-tych szacowało się, że 3/4 kobiet było nafaszerowane lekami, a poza tym - w ich torebkach zawsze znajdowały się 2 lub 3 niebieskie pigułki. Rola mężczyzny w latach 50-tych sprowadzała się do haseł reklamowych w stylu:  "nie kieruj się emocjami", "zarabiaj więcej niż twój sąsiad", "niech twój dom będzie powodem do dumy". 

Valium, 1970
Rozdrażnienie i spadek motywacji do pracy przypisywano stresowi -  najlepsze na stres są benzodiazepiny, ale mężczyźni musieli brać je po kryjomu - istotom tak silnym nie wypada brać leków. Mężczyźni również nie występowali w reklamach farmaceutyków z tego powodu. Zażywanie Valium nie było dla mężczyzny powodem do dumy (fakt ten ukrywali nawet przed najbliższą rodziną - chyba, że powodem jego zażywania jest poważna dolegliwość, np. ból w klatce piersiowej). Tysiące mężczyzn było pod wpływem leku - typowy Brytyjczyk nie mógł być "słaby". Lata 60-te zmieniły to: "Odpuść sobie" zastąpiło "Weź się w garść". Nastała era hippisów. W Stanach zaczęła się moda na psychologię, a to przecież idealny grunt dla propagowania leków. Kobiety zaczęły pytać o swoje miejsce w społeczeństwie, analizowały feministyczne hasła - co było lekiem na zastaną rzeczywistość? Oczywiście, Valium. 


The Somatic Mask: chest pain, 1966
Konsumpcyjny styl życia stał się standardem - przedstawiciele producenta Valium - Roche - byli kimś na kształt współczesnych akwizytorów - chodzili po domach, opowiadali o produkcie i zachęcali do kupna gratisowymi długopisami. Producent leku osiągnął międzynarodowy sukces - w latach 70-tych Valium było najlepiej sprzedającym się farmaceutykiem. Społeczeństwo zostało otumanione lekami uspokajającymi   - sami Amerykanie spożywali 2 miliardy Valium rocznie! Ludzie nie ograniczali się - lekarze przepisywali np. miesięczne kuracje Valium, a konsumenci brali je nawet kilka razy dziennie przez 4 lata. 

reklama z Archives of General Psychiatry, 1970

Skutkiem ubocznym był zanik sfery emocjonalnej, dystans do najbliższych, brak zainteresowania światem. Ludzie żyli w letargu, niczym we śnie, z którego nie chcieli się obudzić. Zmian w postrzeganiu rzeczywistości nie dało się ukryć - a firmy farmaceutyczne nie mogły dopuścić do nagłośnienia tej sytuacji. 


Wszystkie tego typu zjawiska miały odwzorowania w ówczesnej reklamie...   

1 komentarz:

  1. Ηi thеre ωould уou mind letting me knοw whіch wеb host уοu're using? I've loаded your blog in 3 сompletely different internet brоwsers and Ӏ must say this
    blog lοadѕ a lοt faster thеn most. Ϲan уou suggest a
    good wеb hostіng provider at a honest рrice?
    Many thanks, I appreciate it!

    Haѵe a look аt my homepagе - no fax payday loans online
    Also see my website :: Payday Loan

    OdpowiedzUsuń