poniedziałek, 31 stycznia 2011

Szkoła Mistrzów Reklamy - artyści dla Absoluta

Jaka jest recepta na dobry spot reklamowy? Po pierwsze pomysł - nietypowy, ale żeby w jakiś sposób korespondował z reklamowanym produktem, żeby - nawet na zasadzie bardzo odległych skojarzeń - połączyć towar z reprezentowaną marką. Istnieje wiele reklam, które pamiętamy tylko jako obrazy - jako "coś ładnego" reklamujące "nie wiadomo co" - cały czas mam w pamięci spot z dwiema jaszczurkami, które już prawie padają sobie w ramiona... i dzieje się coś strasznego, chyba podłoga się załamała, albo któraś wpadła w dziurę - w każdym razie jedna z nich kończy tragicznie - coś na kształt Romea i Julii w gadziej odsłonie. Wszystko fajnie, tylko czego to była reklama? 



By reklama spełniała swą prymarną funkcję powinna doprowadzić do consensusu między warstwą wizualno-estetyczną a znaczeniową. Najlepiej jeśli jedno z drugim uda jej się połączyć. Takiego "karkołomnego wyczynu" dokonał Andy Warhol kiedy podjął się w 1985 roku współpracy z Absolutem. Oczywiście, można powiedzieć, że sam pop-art to na nim wymusił, a praca w hołdzie dla produktu była wypadkową kierunku, który współtworzył. Jednak to nie pop-art zapoczątkował współpracę artystów z przemysłem masowym,a jedynie sprawił, że przestano się tej współpracy wstydzić. Podobno na widok butelki reakcja Warhola była dość ekspresyjna, miał powiedzieć: Kocham to opakowanie, uwielbiam je czuć, chcę coś zrobić... - ta fascynacja zaowocowała dziełem Absolut Warhol i kampanią promocyjną Absolut Art



Ważny jest fakt, że The Absolut Company nie poprzestała na jednorazowej współpracy z artystą i konsekwentnie tworzy wizerunek marki w oparciu o osoby związane ze światem sztuki - w swojej kolekcji ma ponad 800 dzieł artystów (malarzy, grafików, fotografików, projektantów; z Absolutem współpracowali m.in.: Keith Haring, Kenny Scharf, Helmut Newton, Damien Hirst, Louise Bourgeois, Annie Liebovitz, David Shrigley, Douglas Gordon, Sylvie Fleury, Dan Wolgers, Linn Fernström). 







  
W 2007 Absolut Vodka reklamowała się za sprawą kampanii In an Absolut world, której celem było zachęcenie do myślenia niestereotypowego, do "przekraczania granic", utartych schematów:
The new campaign visually answers the question: what if everything in the world was a little bit more Absolut? It’s not necessarily about perfection, but about making the world better by seeing it with fresh eyes. As the story unfolds you can expect commentary on topics and ideas big and small, serious and humorous, timeless and of the moment. - Rob Smiley, dyrektor kreatywny TBWA.

W 2009 roku ruszyła kolorowa kampania reklamująca drinki, oczywiście wykonane na bazie konkretnej wódki - In an Absolut world, do której zdjęcia wykonała Ellen von Umwerth (pozowała jej Kate Beckinsale i Zooey Deschanel). 

Pomimo różnych artystów, którzy przecież trudnią się różnymi profesjami Absolutowi udało się zachować pewną jedność stylistyczną. Przekaz zawsze jest czytelny dzięki logo i butelce, która sama w sobie stała się znakiem rozpoznawczym. 

/Na podobnej zasadzie funkcjonuje Lavazza i Benetton - jedynie filiżanka lub logo firmy świadczą o zakotwiczeniu zdjęć w przestrzeni reklamowej - ale o tym innym razem :)/

3 komentarze:

  1. This article will help the internet users for creating new webpage
    or even a weblog from start to end.
    Also visit my blog post : vakantiehuisje

    OdpowiedzUsuń
  2. Wonderful website. Plenty of helpful info here.
    I'm sending it to some pals ans also sharing in delicious. And naturally, thank you in your sweat!

    My weblog austria

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł na reklamę to moim zdaniem klucz do sukcesu.

    OdpowiedzUsuń