niedziela, 16 stycznia 2011

Ostatnia Wieczerza a liturgia konsumenta

© MrSegui - Fotolia.com

Reklama posługuje się sztuką, by uzyskać związany z nią prestiż. Wykorzystuje klasykę powszechnie znanych i podziwianych malarskich arcydzieł, by „uwznioślić” przekaz lub zaszokować poprzez dodanie do grafiki tekstu, który z pozoru jest jej przeciwstawny – obraz zostaje wykorzystany w odmiennym mu kontekście, niejednokrotnie jedynie poprzez slogan zostaje nadpisany nad nim, inny niż w oryginale, sens. Wykorzystane reprodukcje stanowią punkt wyjścia ku chwale towaru.


Gigantyczne malowidło (460 x 880 cm) Leonarda da Vinci ukończone w 1497 roku (prace nad nim trwały 2 lata) przedstawia sytuację w Wieczerniku w przeddzień śmierci Jezusa, a konkretnie moment, w którym oznajmia swoim uczniom: „Zaprawdę, powiadam wam: jeden z was mnie zdradzi” (Mt 26, 21). Gesty, mimika, czy mówiąc ogólnie - mowa ciała apostołów wyraża różnorakie emocje – od zdziwienia i niedowierzania po rozżalenie i złość. Panuje atmosfera dramatycznej konsternacji, mężczyźni rozlokowani trójkami po obydwu stronach Chrystusa debatują zaskoczeni zaistniałą sytuacją. Należy zaznaczyć, że przeciętny chrześcijanin koneserem sztuki nie jest i to nie środki wyrazu są dla niego najważniejsze – na dalszy plan schodzą zobrazowane uczucia targające zgromadzonymi przy stole mężczyznami, nie jest istotna psychologia postaci, czy - cytując Łysiaka – fenomenalny teatr ludzkich charakterów. Istotny jest nadpisany Ewangelią sens – w trakcie  Ostatniej Wieczerzy został ustanowiony sakrament Eucharystii, o symbolicznym znaczeniu ofiary i uczty. Przedstawiana transsubstancjacja sprawia, że obraz otaczany jest religijnym kultem i można powiedzieć, że przypisuje mu się swoisty immunitet. Jeśli rzecz dotyczy najważniejszego sakramentu, który stanowi filar chrześcijaństwa, to naturalną koleją rzeczy jest jego reinterpretacja (np. Ostatnia wieczerza (1592-1594) Jacopa Tintoretta, która przedstawia zdarzenie z innej perspektywy) a następnie polemika z nim. 

Obecnie uczestnikami Ostatniej Wieczerzy są bezpańskie psy, bohaterowie Looney Tunes, żyrafy, owoce, bohaterowie Super Smash Bros., szczury, Superbohaterowie. Odpowiednio funkcję Jezusa sprawuje pies husky, królik Bugs, żyrafa, oliwka, Mario, szczur, Superman. Wśród tych obrazów są również reklamy.

I wiele, wiele innych: wariacje na temat Ostatniej Wieczerzy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz