czwartek, 20 stycznia 2011

Ciało z ciałem sąsiadujące

E. Weston, Nude, 1925
Oprócz tego, co znajduje się w kadrze, na znaczenie całości ma wpływ usytuowanie zdjęć względem siebie. Tu również odwołam się do twórczości Westona – wśród zdjęć nagich kobiecych postaci znalazł się obiekt obcy, który z reguły erotyki nie ewokuje. 
Widzimy fragment leżącej kobiety (jej plecy, część piersi, pośladki), druga fotografia: fragment nogi i stopa spoczywająca na kolanie, kolejna: siedząca kobieta – miękka linia ciała, skrzyżowane nogi, na kolejnym zdjęciu – wspomniany wcześniej – element obcy: Excusado (Toilet). Pomimo, że muszla klozetowa nie kojarzy się z niczym erotycznym, w tym kontekście nabiera głębszego – erotycznego znaczenia. 
E. Weston, Charis, 1934

Ciało posiada erotykę, której nie mają inne przedmioty – podczas gdy ich erotyka jest zawsze symboliczna (np. kwiaty Mapplethorpa czy Clausa Wickratha), erotyka ciała odnosi się tylko do samej siebie. Fotografia ciała jest więc napięciem pomiędzy tym, co jest dane jako obecność (obraz ciała), i nieobecnością (erotyzmem)*. Ciało, jako twór naturalnie nasycony erotyką, w konfrontacji z muszlą klozetową, przenosi swą konstytutywną funkcję na sąsiedni obiekt. Obiekt ten nie może być przypadkowy – musi posiadać pewne szczególne cechy, które pozwolą na bezpośrednie skojarzenie z prezentowanymi wizerunkami cielesności. 




E. Weston, Nude, 1934
E. Weston, Excusado, 1925
Posągowe piękności o miękkich kształtach, miłe dla oka zaokrąglenia, alabastrowość skóry – to wszystko, paradoksalnie, współgra z obrazem toalety. Słowo „paradoksalnie” doskonale tu pasuje, gdyż sam Weston (jak wspomniałam we wcześniejszym poście) mówił w odniesieniu do swojej twórczości: „I see no reason for recording the obvious”. Nawet światło zdaje się układać w podobny sposób na kobiecym pośladku czy kolanie i „kolanku” muszli. Można zatem powiedzieć, że muszla klozetowa (ta konkretna) posiada symboliczną erotykę, która powstała w momencie zderzenia kilku, podobnych w wymowie, zdjęć. Posiada tym samym inne źródło symbolicznej erotyki niż np. kwiaty Mapplethorpa.

*A. Pilichowski - Ragno, Fotografowanie ciała [w:] Metamorfozy ciała, s. 138.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz